Конспекты уроков

Урок английского языка с использованием Интернет
9 класс
Тема урока: «Голоса планеты Земля» “Voice for the Earth”
(С использованием сайта “VOTE” )
Цель урока:
- Развитие познавательной и коммуникативной деятельности учащихся.
- Обучение ознакомительному виду чтения с кратким изложением содержания текста, обучение составлению рассказов на заданную тему.
Задачи урока:
- Знакомство с материалами международного телекоммуникационного проекта «Голоса» японского сайта “VOTE”  http://www.wnn.or.jp/wnn-s/vote/index.html
- Знакомство с рассказами зарубежных сверстников. Участие в проекте "Голоса"
Оснащение урока и материалы, используемые на уроке:
Компьютерный класс с выходом в Интернет. СD-ROM «Говорящий оксфордский словарь и уникальная система изучения новых слов», отдельные страницы и печатный материал сайта “VOTE”http://www.kids-space.org/index.html
Запись на доске: Voice For The Earth - VOTE
Message subjects:
1. Most impressive event or person of the 20th century.
2. Looking towards the 21st century
- what I can do for the world and future
- what I hope the world can be in the future
- what I expect the adults to do for the world and future
3. Introduction to my country
Ход урока
1.Организационный момент. Время - 1 минута
Сообщение учащимся о целях и задачах урока
Good morning, dear children! We have an extraordinary lesson today. I’d like to call your attention to some information, and to suggest you to take part in a worldwide kids communication project named Voice for the Earth or Vote. You’ll learn something about this project, read the messages written by children from other countries, retell them, write your own stories and send them to Japan via E-mail. You will work in groups (2-3 pupils).
2. Основная часть урока Время - 40 минут
2.1 Обзор сайта “VOTE” (5 минут)
Используя демонстрационный компьютер, подключённый к Интернет, учитель делает краткий обзор сайта «Голоса». Если нет условий выхода в Интернет на уроке, учитель может пользоваться информацией, распечатанной ранее при подготовке к уроку.
VOTE is a project that enables children from all over the world to reflect their ideas and opinions to the summit, which will be held in Okinawa, Japan. Each country has a specified period of time to input messages. You have about two weeks to submit your message. Schedule of message input - Jan. 25 - Feb.3 Eastern Europe, Nordic, Balkans. Please check the schedule and topics.
Message Subjects:
1. Most impressive event or person of the 20th century.
2. Looking towards the 21st century.
                 - what I can do for the world and future
                 - what I hope the world can be in the future
                  - what I expect the adults to do for the world and future
3. Introduction to my country.
After the end of VOTE Message Relay Marathon the posted messages will be presented to the International Symposium on the Internet and Education held in May. Selected messages will be published as a book. Schools and participants will be notified about the book when their messages are selected for publication. If you have questions, ask them, please.
Вопросы учащихся: How long will this project last? - It'll last till May 2000.
Can we really get a book? - Yes, certainly. If we send our messages to Japan and if they publish our messages on the VOTE site.
2.2 Чтение рассказов зарубежных сверстников. (5 минут)
В классе 6 компьютеров, за каждым из них находится группа учеников (по 2-3 ученика). На компьютерах установлена программа - электронный оксфордский словарь, которым учащиеся могут пользоваться во время чтения текста. Задача каждой группы - понять содержание рассказа, написанного учащимися других стран на одну из предложененых тем проекта "Голоса", обсудить его и поделиться информацией с учащимися других групп.
Задание:
We have some messages written by children from other countries. These messages are published on the VOTE site. It is interesting to know how the children in different countries express their thoughts. Please, get a message, read it, use the electronic Oxford dictionary, discuss it in groups, prepare a short retelling of your message. One person of your group will tell us about your message. You may ask questions each other.
Учащиеся работают в группах, учитель подходит к каждой группе, помогает с переводом и составлением пересказа, если это необходимо.
Образцы писем зарубежных сверстников помещены в приложении к плану урока.
2.3 Устные высказывания учащихся о прочитанных текстах. (10 минут)
Один ученик от каждой группы кратко рассказывает о содержании письма, кто его написал, из какой страны, какой теме посвящено это письмо. Остальные члены группы дополняют высказывание или отвечают на вопросы учащихся других групп.
Пример одного из рассказов учащихся.
We have read the message written by two boys from Turkey. They are 16. They think that the most impressive event of the 20th century is the cloning of a sheep Dolly. This is the most important development of science. They made a copy of the sheep. How did they make it? They put the sheep cell's nucleus into another sheep cell. It is very interesting and wonderfull invention, but, if people use it in a wrong way, it can cause disaster. We like this story very much. The new words in this story are cell and nucleus. They meen клетка, зародыш.
Вопрос: Did you hear or read about this invention earlier? - Yes, we did.
2.4 Выбор темы и составление своих сообщений. (11-12 минут)
Учитель предлагает выбрать тему для своего сообщения и составить краткий рассказ, напечатать его на компьютере.
Задание:
You have read different stories of the pupils from different countries. Each of them is very interesting. One boy from Indonesia thinks that the most impressive persons in the 20th century are his parents. Many children wont to live in harmony and peace and hope that people in the 21st centure will stop fighting senseless wars. And what can you suggest the people to save our planet, what can you tell about your life, about the place where you live, what event or person do you admire? Please, choose the subject of your message, discuss it and type it. Work in groups. If you are ready, we will send your message to the VOTE site.
Затем учитель интересуется , какую тему для своего сообщения выбрала каждая группа. What subject of your message have you chosen? Учащиеся решили написать о России, о городе Одинцово, о Москве, о защите окружающей среды, об удивительных изобретениях 20го века - компьютере и Интернет. Образцы некоторых писем напечатаны в приложении.
2.5 Контроль рассказов и отправление их на сайт VOTE по электронной почте. (10 минут)
Два ученика старших классов помогают учителю проверить написанные тексты, готовые рассказы отправляют на сайт “VOTE”
http://www.kids-space.org/vote/index.html E-mail PB5@ks-connection.org
3. Заключительная часть урока. Время: 2-3 минуты
Домашнее задание:
Учащиеся должны продолжить работу над рассказами дома и принести их в печатном виде или на дискете на следующий урок, приготовить краткое высказывание по своей теме. Работа в группах будет продолжена.
Dear children, you hadn’t much time to finish writing your messages at our lesson today. That’s why it will be your home task. Think about your topic, which you have chosen, and write the text better at home. When you have got a computer, type it at home and bring the text on the diskette. You will tell us about your message next lesson..
Подведение итогов урока.
Приложение.
В сентябре 2000 года наш лицей получил книгу "VOTE" из Токио. В этой книге напечатаны лучшие рассказы детей из 58 стран, в том числе три рассказа учеников нашего лицея.
I. Образцы писем участников проекта "VOTE"
Name :OZGE and SERAP (16 ) School name :Samsun Ataturk Anatolion High School Country :SAMSUN , Turkey
We think that the most impressive event of the 20th century is the cloning of a sheep, Dolly. This is the most important development of science. They made a copy of the sheep by putting the sheep cell's nucleus into another sheep cell. And it's a really interesting thing that they have the same physical appearance. In our opinion, it's a wonderful invention, but, if humans use it in a wrong way, it can cause disaster.
Name :Charlene (16 ) School name :Kaohsiung Girls' High School Country :Taiwan (China)
With the coming of the new millennium, the people are anticipating improvements made on this planet.
And we, the people who stand on the island of Taiwan, are also eager to discover what the future has in store.
If I have some money, I will donate it to charities to help victims surffering the Earthquake since September 21. The adults, I suppose, could simply be honest to the government and pay their share of tax.
By doing so, they help add money to our national treasury and allow our government more budget for public facilities, and better welfare programs.
Name :Tini (18 ) School name :Youth Red Cross of Senior High School 19 Country :West Jakarta , Indonesia
The most impressed event in 20th century is when I join with Youth Red Cross member of Senior High School 19 West Jakarta-Indonesia.
The most impressed person in 20th century for me is my parents.
Name :Nikita (16 ) School name :Heinrich-Boell-Gesamtschule Country :Cologne , Germany
Albert Einstein (1879-1955)
Albert Einstein was born on March 14. near Ulm, Germany. He studied Physics in Zurich. He worked in many different cities in Germany, Austria and Belgium. In 1933 he went to America to be a guest speaker in a few American Universities. He didn't return, fearing the Nazis and World War II. In the same year he became a professor at Princeton University. He worked at Princeton until he died on April 18, 1955.
Einstein is said to be one of the most important scientists in history. He enhanced Newton's laws and he found the first proof of the spin of an electron. His most famous work is the relativity theory. He came up with this theory in the years 1905 to 1915.


Урок английского языка с использованием компьютерной обучающей программы
9 класс
Тема урока:  "Free time"
 (С использованием обучающих программ English on holidays, English Gold, Triple play plus in English, Bridge to English, Oxford dictionary )
Цель урока:  Обобщение знаний учащихся по теме "Free time", контроль навыков устной речи.
Данный урок рекомендуется проводить в 8, 9 классе как обобщающий урок по теме "Free time".  Предполагается, что учащиеся знакомы с лексикой таких тем, как sport, travelling, theatre, cinema, museums, hobbies. Учебники "Happy English II",  Клементьева Т.Б., "English V" Верещагина И.Н., компьютерные обучающие программы "English Gold", "English on holidays", Triple play plus in English", "Bridge to English" и другие, а также дополнительный материал по усмотрению учителя.
Задачи урока: Обучение ведению беседы в группах, составление  полилогов с использованием  компьютерных обучающих программ.
Технические средства и наглядные пособия:
- Компьютерный класс или кабинет, где имеются несколько компьютеров с мультимедийным обеспечением, видеотехника
- СD-диски:  English on holidays, English Gold, Triple play plus in English, Bridge to English, Oxford dictionary Фрагмент видеофильма "All about Beatles" (the song "Yesterday")
- Раздаточный материал – карточки с английскими пословицами.
Work done – have you fun
Business before pleasure
Lost time is never found again
Doing nothing is the most tiring occupation
Early to bed and early to rise makes a man healthy, wealthy and wise Организационный момент
Ход урока

How much are the seats? Where is the cloak-room?
 What's the admission? Is there a tennis court here?
What's the charge per hour? Do I need a fishing permit?
Is there any good hunting around here?

 III. Основная часть
Answer my questions, please.
1. Вопросно – ответная беседа по теме урока.
And now say, please. What topic are we  going to discuss? - Yes, you are right!  We are going to speak about free time.Good morning everybody! I am glad to see you! Listen to one poem, please, and say what it is about.Учащиеся сидят за компьютерами группами по 3 человека. Учитель читает стихотворение "Leisure" (W.H. Davies), учащиеся слушают, затем говорят, о чём оно.

1.На доске написаны некоторые выражения по теме, учащиеся повторяют хором за учителем  Let us remember some expressions which we need for our discussion. Расспросить своего товарища  о друге, составить диалог или поллилог. Примерные вопросы:Перевести предложения с русского на английский язык. (карточки)Придумать ситуацию, объясняющую одну из предложенных пословиц, которые написаны на доске.
What occupation do you usually devote your free time to? а)  Учащиеся в группах обсуждают тему "Свободное время", отвечают на вопросы, как люди обычно проводят своё свободное время, что такое свободное время, хорошо это или плохо, когда свободного времени слишком много и т.д.
Are you interested in art or music?
Is it a pleasure to visit an art exhibition?
What kind of music are you delighted with?
Which of you goes in for sports on Sundays?
Do you often go to see your friends?
Are you sometimes idle in your free time?
Is it well to be idle? 
What time is free time?
Is it the same free time and doing nothing?
Is it well, when we have too much free time?
2.. Составление коллажа по теме: "Free Time".
Now, children, you'll work in groups. Discuss all these questions and drow a diagram (a collage) on the sheets of papers.. Then you'll tell us about results of your discussionб) Один ученик от каждой группы  выражает мнение всей группы по обсуждённым  вопросам, используя свой коллаж. Учитель рисует на доске  коллаж, в котором  выделены основные виды деятельности людей в свободное время..
III Заключительная часть урока
3.Работа с карточками. Прочитать английские пословицы и подобрать им русское соответствие.
There are some English proverbs on your cards, try to find russion equivalents to them
4. Работа в группах. Составляя полилог на тему "Выходной день",  учащиеся используют компьютерные программы : English on holidays - Sport;  English Gold - Theatre;  Triple play plus - Buying a dress;  English on holidays - Lesson 4.
Задание: And now would you like to tell us about your weekend. You will do some groupwork Choose a subject you are going to discuss, choose a computer programm to revise words and phrases and carry on a conversation with each other about your day off. Use the Oxford dictionary if you need. You have about ten minutes for discussion. After that each group will make a conversation and have a test.
5.Контроль полилога. Учащиеся  каждой группы инсценируют свой полилог о том, как они провели или собираются проводить выходной день.
6.Просмотр фрагмента видеофильма "All about the Beatles” ( видеозапись концерта группы "Beatles", исполняющей песню "Yesterday")
Thank you very much for your good work  It's interestiong to know that you never waste time and spend your free time usuful. Different people spend free time differently. Some people like to go to concerts and listen to music, enjoy the songs of their favourite groups. Let us join them and have a look at the concert. Imagine please that you are at the concert of the famous group "Beatles" in 60-th years and enjoy the song "Yesterday" Let us watch the film.
После просмотра фрагмента фильма учитель задаёт вопросы: What impression did the song make on you? Do you like "Beatles"? Is this group still famous? What kind of music do you prefer?

Подведение итогов урока.

Домашнее задание: Текст "Spare time"” стр.265, учебник “Reader” (Happy English II), подготовить устное сообщение по теме: рассказать о проведённом выходном дне или о том, как люди обычно проводят свободное время, используя коллаж.
Your hometask. Prepare the story about your last day off or about the people, how they usually spend their free time. Use the text "Spare time", Happy English II, Reader, page 265 and your diagram. 


Урок английского языка с использованием Интернет
9 класс
Тема урока: “Friendship
(С использованием обучающий программ “Bridge to English”, “English gold”)
Задачи урока: Проверить умение учащихся делать краткие высказывания по теме, обсуждать отдельные вопросы, выражать своё мнение, дискутировать, задавать вопросы, делать обобщения, составлять коллаж и высказывание по теме.
A friend is never known till a man has need
Before you make a friend eat a bushel of salt with him
A friend is not so soon got as lost
A friend to everybody is a friend to nobody.
A good friend is as a sun in winter.
A friend is easier lost the found.
A friend in need is a friend indeed
appearance, talkative, kind, patient, stupid, industrious, ugly, beautiful, weak, strong, sociable, boring, to make friends with, to get along with, to be in good (bad) mood, to keep a promise, to cope with, to have a sense of humor, to be around people, to live next door, to make it up, to keep a secret, to make a surprise, to quarrel.
Составить предложения, употребив следующие выражения: Аудирование. Прослушать текст и схематично изобразить лицо человека, соответствующее следующему описанию.
My best friend …      - … made friends …
In appearance …      - … fond of …
… is known for
What is very important for friendship?
Подведение итогов урока.

Домашнее задание может быть пункт седьмой - коллаж и рассказ по теме.
Заключительная часть урокаСоставить коллаж по теме “Дружба” и подготовить рассказ.
What's on at the opera hall? Are there any tickets left for tonight?Используя компьютерную программу "English on holidays" (театр, спорт), учащиеся повторяют за диктором фразы:


Организационный момент.Ход урока 
Основная часть урока. Задания группам:Повторение лексики по теме. Можно использовать компьютерные программы “Bridge to English”, “English gold”, разделы – внешность, черты характера:Вступительная беседа учителя о дружбе, ученики вспоминают пословицы о дружбе, которые они знают, например:
Have you got many friends?
Who is your best friend?
When did you make friends?
How old is he?
Where was he born?
Where does he live now?
What does he look like?
What are the main features of his character?
Can you rely on your friend in everything?
Do you often spend time together?
What is your friend’s hobby?
Дать описание внешности (фото, картинка).
What is not very important for friendship?
На доске написаны пословицы и рифмовка:Компьютеры, компьютерные обучающие программы “Bridge to English”, “English Gold” (раздел - черты характера), раздаточный материал – карточки с заданием.


Урок английского языка
8-м классе
Тема: "Прошедшее длительное время. Планета, на которой мы живем"
(С использованием обучающей программы "Профессор Хигинс")
УМК: Английский язык для 8 класса (авторы: М.З.Биболетова, Н.Н. Трубанева)
Цели:
  • УЧЕБНЫЕ: Познакомить учащихся с образованием Past Continuous и практиковать в употреблении данной грамматической структуры в речи учащихся.
  • РАЗВИВАЮЩИЕ: Развить способность сравнивать, уметь делать выводы, находить логические связи, развить оперативную память.
  • ВОСПИТАТЕЛЬНЫЕ: Привить интерес к иностранному языку.
Оборудование: проектор, компьютеры, обучающая программа "Профессор Хигинс"
Ход урока:
1 этап – знакомство с новым грамматическим материалом. (Происходит презентация нового грамматического материала с помощью компьютерной программы “Профессор Хиггинс”).
Изучите данную ситуацию:
Yesterday at that time I was playing football.
was playing - означает, что он был в процессе игры в футбол. Он уже начал игру, но еще не закончил ее. Это время называется Past continuous
Мы используем Past continuous, чтобы сказать, что действие началось или продолжается в какой-то момент в прошлом. Например:
- She was sitting comfortably on the floor.
- The boy was throwing stones at a kitten which was sitting on the fence across the street.
Мы часто используем Past continuous, чтобы сказать, что кто-то находился в процессе совершения какого-либо действия в определённый момент в прошлом. Действие или ситуация уже начались перед этим моментом, но еще не закончились.
- This time yesterday the Time Traveller was talking to a group of his friends about the problem of travelling in time.
Время Past continuous образуется при помощи второй формы глагола to be и причастия настоящего времени. (картинки из программы)


Отрицательная форма образуется при помощи частицы not, которая добавляется к вспомогательному глаголу was/were
Например:
I wasn’t listening to the teacher when she was explaining new grammar rule.
Вопросительная форма образуется при помощи инверсии:

Время Past Continuous часто употребляют с Past Simple, чтобы сказать, что что-то еще произошло во время совершения действия:
- At seven a.m. I woke up because Bill was calling.
- When I came back to a cave I saw that Bill was standing with his back to the wall.
Время Past Continuous часто употребляется после таких фраз, как: the whole day, all day long, yesterday at 2 a.m.
- The car was waiting for them at the stage door the whole day.
- All day long he was walking noiselessly, like a scout.
Запомните: Существуют несколько глаголов, которые обычно не используются в Past Continuous. Это глаголы, обозначающие чувства или мыслительные операции.
want like belong know suppose need
love see realize mean forget prefer
hate hear believe understand remember seem
Например:
I had many books by this writer. (то есть имел)
I hated doing nothing
She didn't like reading newspapers.
The car belonged to our neighbours.
They didn’t hear us. They were too far away.
She seemed very tired.
Вы должны прочитать правило. Обратите внимание на то, в каком случае данная грамматическая форма используется, как она образуется, слова-подсказки, то есть слова – указатели времени, исключения из правила. Выпишите ключевые моменты, позволяющие вам лучше понять данный материал, себе в грамматический справочник.
(дети переписывают себе в грамматический справочник основные пункты материала)
2 этап – закрепление. Let’s check if your notes are the same to mine.
  • Мы используем Past continuous, чтобы сказать, что действие началось или продолжается в какой-то момент в прошлом. 
  • Слова – подсказки: the whole day, all day long, yesterday at 2 a.m.
  • Исключения - это глаголы, обозначающие чувства или мыслительные операции. (want, like, belong ...)
Закрепление проводится с помощью упражнений из программы “Professor Higgins”.
1. Put the verb “to be” in the necessary form.
  • I (was,were) playing football in the yard the whole day.
  • Bill (was,were) writing an exercise in his notebook.
  • Mike and John (was,were) playing tennis at 5 p.m.
  • Dan (was,were) writing a letter.
  • We (was,were) going to school at 8 a.m.
  • My father (was,were) working in the office from 9 a.m. to 6 p.m.
  • My friend (was,were) reading a book.
  • Dolly (was,were) watching TV from 5 p.m. to 7 p.m
  • They (was,were) doing homework yesterday at 8 p.m.
2. Put the sentences in the negative form. Make questions to them.
3. Упражнение из компьютерной обучающей программы “Профессор Хиггинс” № 2, № 1, № 7
4. Close your grammar supports.
And now let’s answer the question that I asked you at the beginning of the lesson: What can you tell us about your occupation yesterday at 10 o’clock?
Homework: ex. 2 page 17 (activity book), learn the grammar rule.
Источник: http://festival.1september.ru/articles/500743/


 Фрагмент урока английского языка
в 10 классе
Тема: “ Животные”
(С использованием обучающей программы “REWARD”)

Цели:
  • представить новый лексический материал на базе уже знакомой лексики,
  • обсудить роль животного в общении с человеком.

Оснащение урока:
-REWARD,
-учебник.

    Ход урока.

    На дисплее высвечивается картинка с животными

     
    Рисунок 1.
    Учитель задает вопрос. Какое животное можно назвать экзотическим? Учащиеся ведут дискуссию по вопросу в парах 1-2 минуты, затем отвечают на вопрос учителя. Затем учитель задает вопрос. Что означает слово экзотический?
    Новый лексический материал вводится на базе компьютерного урока № 22 ( 1 – 2 стр.)
    “REWARD” по теме “ Дикий и красивый”.
    - Отрабатывается произношение знакомой и незнакомой лексики при помощи осциллограммы, т.е. осуществляется визуализация произношения.
    - Выполняются упражнения направленные на запоминание лексического материала:
      Выбрать слова из представленных и перетащить их мышкой в нужное место, набить слово на клавиатуре, произнести слово в микрофон
      Ответить на вопросы учителя. Какие из животных ( изученных выше ) являются дикими, домашними, экзотическими? Ученик отвечает, а учитель контролирует его произношение.